onsdag 2. april 2014

Det er kokeboka mi...

Heia!
Siden det ikke er oppskrift i dag tenkte jeg å introdusere en ny type innlegg, nemlig kokebokinnlegget. Jeg har ganske mange:

Her har jeg stablet alle oppå hverandre for å vise at jeg kan lage et lite tårn av dem


Jeg skal begynne med den som ligger øverst. Den heter "Frie kaker" og er skrevet av Anne Spurkland. Hun er visst lege og kan masse om molekyler og også om matkjemi. Det er fint når man skal skrive en kokebok.

Sånn ser den ut utenpå


Hva er kakene frie fra spør du? De er frie fra ting som plager magene til allergiunger som meg. 

Boka er delt inn i fem kapitler:

Kaker fri for...
  1. ...melk
  2. ...mel
  3. ...egg
  4. ...sukker
  5. ...konvensjon (i dette kapitlet er det masse crazy kaker som ikke egentlig kan kalles kaker)


Sånn ser den ut inni


Hun skriver fine introduksjoner til alle kapitlene, hvor det står litt om for eksempel matkjemi, hva som er lurt å tenke på og hva man kan erstatte allergiingrediensen med. Dette kan du lese hvis du synes det er gøy, eller så kan du bare begynne å lage kake!



Jeg liker også godt at hun har små kommentarer nederst på alle sidene hvor hun tipser om ting som  hvordan en ostekake uten melk også kan bli en ostekake uten mel. 


Boka har nesten alt man kan ønske seg, og fine bilder


Vi bruker den ganske mye, så det kommer helt sikkert oppskrifter herfra på bloggen etter hvert!

Oppsummering

  • Har du allergier og mener det er en menneskerett å spise gode kaker? Kjøp denne boka.
  • Kjenner du noen som har allergier og synes det er teit og vanskelig å tilby dem dessert? Kjøp denne boka.
  • Denne boka er genial
  • Til og med Ingrid Espelid Hovig sier den er bra 

Nå skal jeg stille et spørsmål som dere kan svare på i kommentarfeltet (for det gjør visst bloggere). Vil dere ha flere "Det er kokeboka mi"-innlegg på bloggen? I så fall hvilken kokebok vil dere høre om neste uke? 

Det var alt, tudelidu!

2 kommentarer:

  1. Ja! Jeg ønsker meg at du skriver om den Jamie-boka du synes er best

    SvarSlett
  2. Ja, jeg vil ha flere "dette er kokeboka mi"-innlegg! Jeg synes det er fint at du starter øverst, for da kan du jo bare fortsette nedover, for jeg vil høre om alle! Men hvis jeg må velge vil jeg høre mer om paleo. I dag skal jeg lage laksesalat til middag. Magen min gleder seg!

    SvarSlett